Mühendislik Fakültesi
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Mühendislik Fakültesi by Author "Bozatlı, Sinem"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Esnek Üstyapılarda Kalıcı Deformasyon Ve Yorulmaya Bağlı Mekanistik Bir Modelleme Ve Duyarlılık Analizi(Konya Mühendislik Bilimleri Dergisi, 2022-06-01) Çarkanat, Fatma; Bozatlı, Sinem; Abut, YavuzEsnek üstyapı tasarım metotlarından olan ampirik yöntemler büyük ölçüde yol testlerine dayanmaktadır. Fakat mekanistik-ampirik tasarım yönteminde belirli faktörler göz önünde bulundurularak ortamın çevresel ve fiziki şartları hesaba katılarak bölgeden geçen araç trafiğinin sebep olduğu gerilme, deformasyon ve deplasmanlar ve bunun sonucunda da kaplamada oluşan yorulma düzensizlikleri, tekerlek izleri, termal çatlaklar göz önüne alınır, üstyapı kalınlıkları belirlenir ve o yol için gerekli servis ömrünün bulunması hedeflenir. Bu çalışmada, esnek üstyapı tasarımında mekanistikampirik bir metodu kullanan KENPAVE yazılımına, Karayolları Genel Müdürlüğü, Esnek Üstyapı Projelendirme Rehberi’nde bulunan tasarım kombinasyonlarından birkaç senaryo girilerek yolun servis ömrünün tahmin edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, elastik ve tabakalı bir kaplama sistemi tanımlandıktan sonra, asfalt tabaka alt noktasındaki yatay çekme gerilmesinin neden olduğu yorulma ve taban zemini üst noktasında düşey basınç gerilmesinin neden olduğu tekerlek izi deformasyonuna ait hasar modelleri programa girilmiştir. İkinci aşamada AASHTO 93 esnek üstyapı tasarım parametreleri olan trafik kategorisi, toplam mevcut SN değeri, taban zemini-MR (Esneklik Modülü) değerlerinin servis ömrüne etkileri, duyarlılık analizi yapılarak irdelenmiştir. Karar değişkenlerinin servis ömrü üzerindeki duyarlılıkları göz önüne alındığında dingil yükü sayısı ve taban zemini-MR etkisinin %95 güven aralığında anlamlı olduğu ve dingil yükü sayısının, servis ömrünü taban zemini-MR‘a göre daha çok etkilediği tespit edilmiştir.Item EVALUATING LINE CAPACITY WITH UIC CODE 406 COMPRESSION METHOD: APPLICATION FOR MALATYA-NARLI LINE(2021-12-01) Bozatlı, Sinem; Şahin, İsmailWhile demand for railway transportation in Turkey is in increasing trend parallel to the world, the studies to optimize capacity utilization and allocation has been continuing. This mean that the reliability and quality of train services should be improved. If the volume of train traffic approaches to the line capacity, these measures start to deteriorate, and the emerging bottleneck effects are observed along with capacity allocation issues. In this study, the capacity allocation process in railways is briefly explained and the line capacity calculation method is presented using a case study. Turkish State Railways (TCDD) has become the infrastructure manager (IM) since the amendment in 2013. An incorporation named TCDD Transportation A.Ş. has then been established to operate passenger and freight trains for public benefits. The legal regulation also allows the private companies to operate trains, named train operating companies (TOCs). These companies demand capacity allocation for trains they would operate according to the regulation. The existing line capacities should therefore be known beforehand for the allocation. A capacity calculation is exemplified for the single-track railway line between Malatya and Narlı using the method in UIC Code 406. Mostly freight trains operate on the line having centralized traffic control (CTC) system and automatic block signal system. For daily capacity calculation, a line section, which has the longest occupation time by trains, is determined and model trains, which are representative for similar train groups, are selected. The blocking time stairways of model trains in the calculation section are established and then the minimum headway times between trains running in the same and opposite direction are calculated. The blocking time stairways of 47 trains in the order of timetable are compressed, the total occupation time is calculated as 703.80 min during the day (1440 min), and the mean headway is found approximately 18 min. This means that the occupation rate of the line is 48.88%. In UIC Code 406, the recommended additional (buffer) time for the mixed traffic lines is 67%, accordingly the capacity consumption rate becomes 81.62% (less than 100%). As a result, the existing capacity between Malatya and Narlı is currently sufficient.