Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    İnovatif Gelişmelerin Üniversite Kütüphane Hizmetleri Üzerindeki Etkileri: Türkiye ve Dünya Vakıf Üniversitesi Kütüphaneleri Üzerine Bir Değerlendirme
    (ABİAD - Avrasya Bilgi Bilimi Araştırmaları Dergisi, 2024-09-20) Yıldırım, İlker
    Bu çalışmanın amacı, inovasyonun vakıf üniversitesi kütüphane hizmetleri üzerindeki rolünü ve etkisini değerlendirmektir. Çalışmada, vakıf üniversitesi kütüphane hizmetlerindeki inovasyonun tanımını, türlerini, kütüphane personelinin inovasyona olan yaklaşımını ve kullanıcıların inovatif hizmetlere yönelik beklentilerini kapsamlı olarak incelenerek inovasyonun kütüphane hizmetleri özelinde önemini vurgulamayı hedeflemektedir. Araştırmada Türkiye’den iki ve yurtdışından iki olmak üzere toplam dört vakıf üniversitesi kütüphanenin hizmetlerine ilişkin veriler görüşme (mülakat) yöntemi ile elde edilmiştir. Bu amaçla hazırlanan görüşme soruları dijital platform üzerinden Türkiye’den ve dünyadan vakıf üniversitesi kütüphanelerinde çalışmakta olan ve araştırmanın kriterlerini karşılayan yöneticilerle görüşme yapılmıştır. Katılımcılardan toplanan verileri betimsel içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bulgular, vakıf üniversitesi kütüphanelerinde sunulan hizmetlerin çeşitliliğinin dünya örneklerinde Türkiye örneklerine göre bariz bir üstünlüğü göze çarpmaktadır. Dünya örneklerindeki kütüphane hizmetleri havuzu oldukça geniş ve farklılıklar gösterirken, Türkiye örneklerinde hizmet çeşitliliği ise genel olarak benzerlikler göstermektedir. Kütüphanecilerin ve kullanıcıların inovasyona olan ilgili ve bilgisi alanında 4 kütüphanenin kütüphanecileri ve kullanıcıları inovatif gelişmelerin takibi ve adaptasyonu konusunda gayet iyi durumdadır ancak yurtdışı kütüphaneleri buna ek olarak kütüphanecilerinden inovatif hizmetler üretmelerini beklemektedir ve bunun için bir bütçe ayırmaktadırlar. Türkiye’deki örneklerde böyle bir durumdan bahsedememekteyiz. Kütüphanelerde inovasyon eğitimi ve programları alanında ise yine yurtdışı kütüphanelerinde periyodik olarak inovatif düşünme ve üretim ile ilgili eğitimlerin düzenlendiği bilgisine ulaşmaktayız. Türkiye örneklerinde ise böyle bir durumdan bahsedemiyoruz. Araştırma dahilindeki 4 kütüphanenin hepsinin diğer kütüphanelerin kütüphane hizmetlerini takip ettiği bilgisine ulaşılmaktadır. Ayrıca kütüphanelerin vermek istedikleri veya verdikleri inovatif hizmetlerin büyük çoğunluğunu teknolojik hizmetler oluşturmaktadır. Teknolojik hizmetlerin dışında kütüphanelerin artık sadece bilgi ve belge merkezi olarak değil bir terapi ve rahatlama merkezi görevi de gördüğü tespit edilmiştir. Yani artık kütüphaneler, kullanıcılarının akademik başarılarıyla ilgili psikolojik durumlarıyla da ilgilenmektedir. Araştırmanın sonucunda kütüphanelerin artık temel kütüphane hizmetlerinin yanı sıra kütüphaneden kütüphaneye fark eden çok büyük bir inovatif hizmet havuzuna sahip oldukları, kütüphaneciler arasında inovasyon kavramının günden güne daha iyi bilindiği ve uygulandığı, kütüphanelerin diğer kütüphanelerin verdikleri inovatif hizmetlerden haberdar oldukları, kütüphane hizmetlerinin farklı alanlarda da olacağı (kullanıcıların psikolojik durumları, mesleki bilgilerini atölyeler ile pratiğe dökme, çalışmalarında onlara lazım olacak bilgisayar, tablet vb. cihaz ve materyal desteği vb.) sonuçlarına ulaşılmıştır. Buna ek olarak Türkiye’deki ve Yurtdışındaki örnekler arasında kütüphanecilerin ve kullanıcıların inovasyona ve inovatif gelişmelere olan ilgisi ve bilgisi, diğer kütüphanelerde uygulanan inovatif kütüphane hizmetlerinin takibi inovatif ancak günümüzde artık kütüphanelerin temel hizmetleri arasına giren hizmetler konularında benzerlikler, bu hizmetler dışında kalan, kullanıcıların psikolojik durumları, mesleki bilgilerini atölyeler ile pratiğe dökme gibi hizmetler, kütüphanecilerin inovatif üretkenliği için ayrılan bütçe ve beklentiler gibi konularında ise yurtdışı kütüphanelerinin lehine farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırmayı ulusal literatürde yer alan çalışmalardan ayıran yanları arasında öncelikli olarak kapsamı söylenebilir. Ayrıca, ulusal ve uluslar arası vakıf üniversitelerindeki kütüphanelerin hizmetlerinin karşılaştırılmalı olarak ele alınmış olması araştırmanın bir diğer özgün tarafıdır. Abstract The aim of this study is to evaluate the impact and role of innovation on the library services of foundation universities. Data regarding the services of two foundation uni-versity libraries from Turkey and abroad were obtained through interview method and analyzed using descriptive content analysis. The findings from the study indicate that the diversity of services in international exam-ples is greater compared to those in Turkey. While both librarians and users demonstrate a good level of interest and knowledge in innovation, world libraries allocate budgets for innovative service production and expect their librarians to engage in this direction. World libraries conduct periodic training on innovative thinking and production. All libraries follow the services of other libraries and the majority of innovative services consist of technological services. Additionally, it was found that libraries also serve as therapy and relaxation centers. As a result of the study, libraries possess a wide range of innovative services alongside basic services. The concept of innovation is better understood and implemented among librarians. Although there are similarities between Turkey and world examples, there are also differences in favor of world libraries. This research stands out from other studies in the literature due to its scope and national-international comparative approach.
  • Item
    Açık Erişim Tanıtım Sunumu
    (Yalova Üniversitesi, 2019-06-15) Yener, Ramazan
  • Item
    Çalışmaya Tutkunluğun Motivasyona Etkisi: Türkiye’deki Vakıf Üniversitesi Kütüphaneleri Örneği
    (Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2018-09) Yener, Ramazan; Polat, Özgür; Tuysuz, Mustafa
    Açıklayıcı araştırma yöntemi ile yapılan bu araştırma, Türkiye’deki vakıf üniversitesi kütüphanelerinin çalışanlarının çalışmaya olan tutkunluklarının, motivasyonlarına olan etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma iki bölümden oluşmaktadır. Motivasyon ölçeği olarak TeckHong ve Waheed tarafından 2011 yılında motivasyon ve iş tatmini arasındaki ilişkiyi ölçmek için kullanılan Motivasyon Anketi kullanılmıştır. Bu ölçekte ilk 14 soru motivasyon faktörlerini ölçmekte, 16 soru da hijyen faktörlerini ölçmektedir. Çalışmaya tutkunluğu ölçmek için ise, 2006 yılında Schaufeli ve diğerleri tarafından geliştirilen ölçek kullanılmıştır. Bu ölçekte, dinçlik, adanmışlık ve yoğunlaşma boyutlarını ölçen toplam 17 soru yer almaktadır. Araştırma için Türkiye’deki vakıf üniversitesi kütüphaneleri ile iletişime geçilmiş ve bu kütüphanelerde çalışan 116 kişinin katılımı sağlanmıştır. Toplanan verilerle çalışmaya tutkunluk ölçeği ve motivasyon ölçeği için faktör analizi, regresyon analizi, bağımsız gruplar t-testi ve katılımcıların yaşlarına göre Kruskal Wallis testi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları daha önce yapılmış araştırmaların sonuçlarıyla karşılaştırılarak sunulmuştur. Araştırma sonucunda, vakıf üniversitesi kütüphanesi çalışanlarının çalışmaya tutkunluklarının motivasyonlarına pozitif yönde etki ettiği bulunmuştur.