Kauçuk Modifiyeli Asfalt Betonun Birim Deformasyon Özelliklerinin İrdelenmesi
Loading...
Date
2022-05-11
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
1st International Conference on Engineering and Applied Natural Sciences (ICEANS 2022)
Abstract
Atık lastiklerin asfalt karışımlarında bitüme eklenen bir geri dönüşüm malzemesi olarak
kullanılması; geri kazanım, geri dönüştürme, yeniden kullanma, azaltma gibi sürdürülebilirlik ilkelerine
katkı sağlamaktadır. Karayolları Teknik Şartnamesi, Kısım-418’de kauçuk modifiye bitümler; lateks,
öğütülmüş atık lastiklerden üretilen kauçuk esaslı ürünler gibi maddelerin katılarak, modifiye edilmesi ile
üretilen kauçuk modifiye bitümler, gürültü azaltılması, kaplama performansının artırılması gibi amaçlar ile
uygun görülen bitümlü tabakalarda kullanılabilen malzeme olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmada,
bitümlü sıcak karışımlara bitümün ağırlıkça %20’si kadar öğütülmüş araç lastiği granülü eklenerek, normal
ve öğütülmüş araç lastiği granülü ile modifiye edilmiş asfalt karımışların birim deformasyon özellikleri
Marshall dizaynı perspektifi üzerinden irdelenmiştir. %20 oranında karışımlarda öğütülmüş araç lastiği
granülü kullanımı ile Akma, Boşluk (Vh) ve Agregalar Arası Boşluk (VMA) değerlerinde sırasıyla yaklaşık
olarak %32, %53 ve %13’lük bir artış gözlenmiştir. Bu duruma paralel olarak, bitümün daha elastik bir
davranış sergilemesi sonucu ile de akma düzeyleri artma eğilimine geçmiştir. Stabilite, Özgül Ağırlık ve
Asfaltla Dolu Boşluk (Vf) değerlerinde sırasıyla %21, %2 ve %14’lük bir azalma meydana gelmiştir.
Ayrıca, öğütülmüş araç lastiği granülü kullanımı ile esnek üstyapılarda elastik kabiliyeti daha yüksek
kaplamaların yapılabileceği tespit edilmiştir (%37 daha fazla). Türkiye’de her yıl yaklaşık olarak 300.000
ton civarında ömrünü tamamlamış araç lastiğinin ortaya çıktığı düşünüldüğünde, hem sürdürülebilirlik
açısından daha ekonomik ve çevreci yolların yapılabilmesi, hem de asfalt kaplamada oluşacak olan kalıcı
şekil değiştirmelerin azaltılmasına yönelik yürütülen projelerde lastik atıklarının kullanımının ekonomi ve
tasarım avantajlarının olabileceği tespit edilmiştir.
Description
Keywords
Öğütülmüş Araç Lastiği, Asfalt Yollar, Modifiye Bitüm, Birim Deformasyon, Sürdürülebilirlik