DİJİTAL ORTAMLARDA KULLANILAN TİPOGRAFİK ÖĞELERİN ESTETİK VE İŞLEV BAKIMINDAN İRDELENMESİ: “YOUTUBE” ÖRNEĞİ

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021-12-14
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Uluslararası Zanaattan Sanata Kongre ve Jürili Karma Sergisi 2021
Abstract
21.yy ile birlikte yaşanan teknolojik gelişmeler, özellikle yeni medya alanlarının kullanımında önemli bir yol kat edilmesini sağlamıştır. Bu gelişmeler, toplumsal açıdan global düzeyde etkileşim sağlarken, zamansız ve mekânsız kişilerin ve gündemlerin oluşumuna da katkı olmuştur. Böylece toplumlar kolaylıkla kültürel açıdan homojen bir yapıya evirilebilmekte; söz konusu iletişim eylemlerinin bu denli açık platformlarda yer alabilmesi ile “insan” faktörü daha eşit; “sanat” ise daha öznel hale gelebilmektedir. Bu birliktelik, birey ile içerik arasındaki mesafeyi de minimuma indirgemektedir. Grafik tasarımın, sanatın en temel iletişim dallarından birisi olduğu yadsınamaz. Onun alt disiplinlerinden biri olan tipografinin ise açıklayıcı-yönlendirici-bilgilendirici olması bakımından görsel iletişimdeki yeri ve işlevi son derece önemlidir. Özellikle iki yönlü (diyaloğa dayalı) bu dijital ortamlarda, tipografinin çarpıcı ve direkt bir etkiye sahip olması gerekmektedir. 20.yy’ın başlarında Bauhaus ekolü ile birlikte yeni tipografi anlayışı gelişmiş, sanatın ve zanaatın birlikteliğinden doğan estetik ve işlevsel bütünlük önem kazanmıştır. Dolayısıyla buradan yola çıkıldığında, günümüz dijital platformlarında da işlevselliğin estetikle birlikte varlık bulması gereği önem taşır. Nitekim söz konusu platformlarda tipografi, etkili bir iletişim için doğru bir algı oluşturmalıdır ve içerik hakkındaki bilgiye en yalın haliyle kısa yoldan ulaşılmasını sağlamalıdır. Araştırmada, dijital platformlarda yer alan etkileşimli ortamlar genel hatlarıyla açıklanmıştır. Bu platformlardan birisi olan “youtube” kanalı özelinde, ilgili içeriklerin temel ögesi niteliğinde kullanılan “tipografi” unsuru, kullanımı bakımından ve ayrıca estetik ile işlevin birlikteliği bakımından irdelenmiştir.
Description
Keywords
yeni medya, tipografi, estetik
Citation