Grafik Tasarımda Tipografinin Deneysel Tavrı
Loading...
Date
2017-05
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
II. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu
Abstract
En genel anlamda tipografi, anlamlı bütünü okunur kılan, kelimeleri ve sesi temsil eden, görsel
bir dil olarak tanımlanabilir. Aynı zamanda tipografi, sözel metinleri anlamlı yapıya dönüştüren
yazının form-biçim olarak taşıyıcısıdır. Johannes Gutenberg’in matbaa sistemi üzerine arayışları
ve kurşun kalıpları keşfi ile geleneksel yazı formunun, önemli bir değişime uğradığı kabul
edilmektedir. Geleneksel tipografinin yazıya yüklediği öncül amaç okunma misyonudur. Ancak
bu misyonun Stephane Mallarmé’nin sembolist şiirlerinde uyguladığı, dizgenin yer
değiştirmesi-hareketi düşüncesi ile yıkılmaya başlandığı varsayılabilir. Şiir ve edebiyat
metinleri üzerinde yapılan denemeler, bugün grafik tasarımın aracı olan tipografinin,
okunaklılığın dışında hissedilebilirlik, okunabilirlik düşüncesiyle oluşturulan deneysel tavrını
açıklayabilir. Bu yazının amacı; tipografinin duygusunu resmetmeye yönelik deneysel
tipografinin tarih içerisindeki retorik rolünü ele alan örnekler ile deneysellik tanımlarının
ilişkisini ele almaktır.
Description
Keywords
Grafik Tasarım, Deneysellik, Tipografi.